Как да определим нивото на детската интелигентност само по два основни критерия
Природната интелигентност не е единственият параметър, по който да съдим за развитието на детето. За да преценим нивото на развитие, тя трябва да се допълва от белезите за физическото и емоционалното развитие. Основната цел на родителите е детето им да израстне умно. В името на тази цел те го насочват от най-ранна възраст към различни дейности, с които то се занимава в свободното си време или като извънкласни дейност, след като тръгне на училище. Настояват да чете книги, да свири на музикален инструмент, да развива логическото си мислене, да се занимава със спорт. И, естествено няма по-щастливи от тях, ако детето чете на четири годишна възраст, говори английски, преди първи клас и има отлична памет.
Според психолозите обаче, развитието на тези способности в децата от предучилищна възраст не е критерий, по който да съдим за нивото на интелигентност. Освен това знаците, отличаващи интелигентността не са очевидни и за да ги открием, трябва да се постараем малко повече.
На първо място на помощ за определяне на нивото на интелигентност при децата са ролевите игри. Колкото по-сложна е ролевата игра, която едно дете може да организира и изиграе, толкова по-високо е неговото интелектуално ниво. В ролевите игри основно място заема въображението. Колкото те са по-трудни, за толкова по-сложно мислене са свидетелство. В този смисъл децата, които играят с подръчни материали имат по-голяма възможност да развият въображението си, отколкото тези, които боравят с точни модели на предмети от ежедневието и които имат по-скоро ограничаваща роля.
Вторият критерий, с помощта на който можем да направим оценка на общата интелигентност е комплексността на зададените въпроси и изказаните съждения от самото дете.
Колкото по-трудни и по-сложни са тези въпроси, толкова по-високо е интелектуалното ниво на детето. Ако детето без проблем умее да генерализира съждения и да изгражда логически и причинно-следствени връзки, толкова по-високо е неговото ниво на интелектуално развитие.
Например: „Този човек е отсякъл дърво, това е лошо, никой няма да го харесва повече!“
107,365 преглеждания