Ива Петкова за кърменето, бебеносенето и ранното детско развитие

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

sun_s_bebeto

Благодарим на всички, които зададоха своя въпрос към прекрасната Ива Петкова.
А ето и отговорите :)

Кърмене и вода, любимият спор, от зората на времето като яйцето и кокошката   Интересно ми е да чуя Вашето мнение – Трябва ли да предлагаме вода на кърмачета,  кога и как ? 

И.П.: Здравейте, ако кърмачето е под 6 месечна възраст и се храни ,,на поискване,, не е нужно да предлагате вода под каквато и да е форма. Кърмата не е само за хранене, а и за утоляване на жаждата , за  близост и  успкоение. Тези дни температурите са доста високи и е важно често да предлагате на бебчето да суче и  да следете броя на напишканите пелени.

Чудесна инициатива! Моят въпрос е свързан с ранното детско развитие: имам син (2.2 г.), който изпада в истерии,  ако нещо не е както той е решил, че трябва да е – например кошничката на колелото му не е съвършено права, или пък чорапът му леко се е изхлузил… Това свързано ли е  с бебешкия пубертет  или нещо ние сме пропуснали във възпитанието му? Благодаря!

И.П.:  Здравейте, децата се раждат с вродено чувство за ред, но то обикновено се проявява  при тях след 2-рата година. При някои деца е по-засилено,  защото  е част от техния темперамент. За  по -  бързо преминаване  през тези ситуации може да пробвате с назоваване на чувствата на детето ( ти си тъжен,  защото…; в момента се ядоса , защото..). Когато назовем  чувствата на детето, то се успокоява, защото го разбираме и заедно се опитваме да излезем от ситуацията. Другият вариант е да се пошегувате с детето, за да не се фокусира върху случката. Например „О, ти си тъжен, защото чорапът ти се е изхлузил! Хайде бързо да го „хванем за ушите“ (издърпаме нагоре, най-добре с някакъв  звук) и след това – ,,да видим кой пръв ще стигне да другата стая“. И не на последно място може да научите детето да поиска от вас помощ, ако не може да се справи само. Може да ви хване за ръката, да ви погледне в очите и да ви изчака или да ви каже „мамо, моля помощ“ (третият вариант е за предпочитане). Знам, че в момента ви е трудно, но тази черта има и хубави страни. Децата, които са чувствителни към такива неща, обикновено следват лесно инструкции, прецизни са към изпълнението на поставените задачи, не обичат да им е разхвърляно. Пожелавам ви търпение и много успех!

Аз бих искала да попитам; Кога е удачно да приучим детето към гърне и кой е най-удачният метод? Нашият син е на 1.1г и не проявява никакво желание да свърши каквото и да било в гърнето. Имаше 2-3 седмици, в които се съгласяваше да се изпишка там, ака 2-3 пъти само и спря. Беше на около 10м тогава.

И.П.: Здравейте, хубаво е да стартирате приучването към новия навик с подготовка – четене на книжки по темата, пеене на песнички, ролеви игри с животни, които показват последователността – заставам до гърнето, събувам гащите, сядам, пишкам и т.н.

Ако решите да махнете пелените изцяло в желателно да ползвате само гащички през деня и периодично да слагате детето на гърне през определен интервал (може да е 40мин или час  -  индивидуално е). За да го стимулирате да сяда с желание, може да му предлагате интересни занимания. Успех!

Здравейте, за мен ще е полезно да споделите как да научим бебето да заспива самó. Като под самó имам предвид да го оставя в леглото, да изляза от стаята и дори да не заспи веднага, да е спокойно. Благодаря!

И.П.: Здравейте, въпросът е доста общ и е хубаво да се има предвид на каква възраст е бебето, защото с порастването се променят и подходите. Ако детето е малко и в момента го приспивате на ръце, може да намалявате  асоциацията за заспиване плавно и постепенно (от люлеене на ръце към галене по гръбчето, потупване по дупето, шъшкане, пеене), но това е само начина на заспиване. Ако искате детето да заспива самостоятелно, първо проверете режима му – как се храни,  колко често спи и с каква продължителност. Ако всички тези неща са наред, тогава търсете  причина в начините на заспиване и плавно се работете върху тях, за да не стресирате детето.

Здравейте, аз бих искала да попитам за момчетата и привързаността им към мама. До каква степен е здравословно, как да преодолеем това „залепване“ към мама? Предстои ни тръгване на ясла, а той плаче, дори когато го оставя с баба му  или баща му за малко. После се успокоява, де, но първите 15 минути е драма.

И.П.: Здравейте! Привързаността е нещо нормално, което се променя с порастването на детето. Обикновено децата, които са в скок на растеж имат нужда за  седмица да са по-близо до майките си, защото  така се чувстват по – защитени. За да направите адаптацията по-лесна за детето, ще трябва да отделите време и търпение. Време, в което таткото или бабата да положат усилия да „спечелят“ вниманието на детето с нещо любимо и забавно. Желателно е в началото и вие да сте в помещението, постепенно  да излизате за минута- две, докато детето се почувства спокойно в компанията на другите членове на семейството. 

Привет, моят въпрос е свързан със съня: дъщеря ни (2.3 г.) се буди почти всяка нощ веднъж в 1.20 ч. и веднъж в 6.20 ч.. Какво да направим, за да има по-дълъг период от сън?

И.П.: Здравейте, за да Ви отоворя в конкретика, ще имам нужда от повече информация за детето и за  нейния режим (колко спи през деня, през нощта къде спи и как заспива). Причините за събужданията могат да са много – от недостатъчен сън през деня, до събуждане за хранене, нужда от близост. На тази възраст обикновено децата спят около 2.5 часа през деня. Старайте се тя да има ритуал за заспиване, да не се превъзбужда преди вечерното заспиване, да не се разсънва през нощта.

Аз ще попитам за тръшкането: за кризата около 3-те е ясно, както се казва – подготвени сме психически, но как да реагираме, когато започне да се извива като дъга и тръшка насред парка? :D

И.П.: Здравейте, с времето ще започнете да усещате кога ще се стигне до момента с тръшкането и да го избягвате. Но ако все пак детето реши да се тръшка насред парка, запазете самообладание, уверете се, че мястото е обезопасено и няма опасност от удар и клекнете до детето. Не го пипайте и не му говорете, оставете го да се самоуспокои. Не обръщайте внимание на погледите на хората, а изчакайте да мине критичният момент. Когато детето се успокои, може да му кажете „когато си готов ще направим… (нещо любимо)“. Успех!

iva_petkova_380_570

Какво ви е мнението за „забелването“?

И.П.: Здравейте, според мен най-добрият вариант за детето е то да свърши само тази дейност, когато е готово. Обикновено между година и половина и три години се наблюдава този интерес към пениса. 

Здравейте! Какви умения е нужно да има едно дете, преди да тръгне на ясла, как да го подготвим? Благодаря!

И.П.: Здравейте, зависи на каква възраст ще е детето, когато тръгва на ясла, но в повечето случаи е желателно да не използва залъгалка, да е без пелени и да прави опити за самостоятелно хранене. Подготовката за всяко дете е индивидуална, но би било хубаво да четете книжки на тази тематика, да разказвате на детето какво го очаква като преживявания, какво ще правят през деня. Желателно е да разкажете и на персонала за вашето дете –  за неговия темперамент, какво му харесва, какво го успокоява – тази информация ще им е много полезна, особено първите дни и седмици преди да опознаят детето. 

Здравейте, Ива, моят въпрос е свързан с кърменето. Има ли нужда да се вземат някакви хранителни добавки при активно, дълго кърмене (1.8 г. е в момента). Благодаря ви и бъдете здрава!

И.П.: Здравейте, благодаря Ви за пожеланията. В повечето случаи не се налага да се взимат хранителни добавки, но зависи и как се чувствате. Ако усещате дискомфорт, болки някъде, е хубаво да си направите изследвания  за желязо, витамини Б6, Б12, за да сте спокойна. Бъдете здрави!

Моят въпрос е свързан с проговарянето: какво е нужно да умее като говорни способности едно дете на 3 г?

И.П.: Здравейте, за възраст 3 год. децата обикновено имат речников запас от около 1000 думи и правят комбинации (изречения ) с тях. Те не са граматически вярни и са без окончания. Често започват да задават въпросите „Защо“ и „Как“. Много е важно да върви диалог между възрастни и дете, в който детето да научава нови и интересни неща, да обогатява лексиката си и да разбира все по-добре значението на думите.

Здравейте, моят въпрос е свързан с агресията между децата – миналата седмица едно дете мина и бутна нашето (2+ г.), говорихме и му обяснихме, че така не е редно, че това не е хубава постъпка и т.н. Майката на другото дете го доведе, за да го накара да се извини на нашето и случката уж приключи. Обаче след няколко дни нашето дете по време на игра започна да бута друго дете съвсем целенасочено. Пак говорихме, пак обяснявахме, но днес се повтори. Как да реагираме?

И.П.: Здравейте, на тази възраст не може да се говори за агресия в значението, което ние влагаме. Децата на тази възраст копират поведение –  както положително, така и отрицателно. Единственото, което може да направите,  е да говорите и обяснявате на детето. Да му разкажете за последиците от неговите действия. Ако детето не говори добре, може да назовавате неговите чувства, за да осъзнае, че е разбрано.

Здравейте, каква хигиена е нужно да се спазва при бебе-момиченце? (1.5 м.) Нужно ли е нещо по-специално? Благодаря!

И.П.: Здравейте, не е нужно да правите нещо специално. Аз съветвам родителите да измиват всеки път седалището на бебето при смяна на пелени, вместо да ползват мокри кърпи, поне когато имат тази възможност. Може да опитате и Естествена бебешка хигиена (изпишкване на мивка или гърне – плюсовете са много).

Моето питане към Ива Петкова е следното: как би следвало да протече „перфектното“ адаптиране в детска ясла? Започваме от септември с дъщеря ми (2.5 г. ще е тогава) в частна ясла и според директорката до края на първата адаптационна седмица ще трябва да спи там.

И.П.: Здравейте, за мен най-доброто адаптиране за ясла и детска градина е това,  в което детето да е минимално стресирано и да се чувства добре, както и неговите родители. Добрите практики показват, че това може да се случи ако единият от родителите присъства в яслата за седмица, без да взима участие в процеса. Той е там, за да се се чувства спокойно детето. Обикновено през първите дни децата рядко се включват в общи занимания, по-скоро опознават обстановката, персонала, децата и когато са готови, се включват. Ако няма възможност да присъствате на адаптацията на детето, е желателно да се запознаете предварително с учителките, да им разкажете подробно за вашето детето – за неговите навици, умения, интереси. Може да опишете тези неща писмено и да им предоставите папка; Може да подготвите детето, като ходите често до яслата, обсъждате какво ще прави там, как ще минава денят му. Възможно е в началото да оставяте детето само за час – два и постепенно да увеличавате този интервал.

 Здравейте, купихме ергономична раница за бебето ни (2 мес.), в магазина ни казаха, че може да я ползваме 0+, толкова пише и на кутията (Тула), но приятелка силно ми препоръча да не го слагаме в друго, освен слинг преди да стане на поне 4 м. Какво е вашето мнение?

И.П.: Здравейте, няма ергономична раница, която да е подходяща за малки бебета, защото раниците не могат да предоставят нужната опора на гръбнака и главата на детето. За възрастта на вашето бебе може да носите с тъкан слинг, слинг с халки, регулируем май тай. След три, четири месеца и над 62 см може да носите с регулируема раница.

Ива Петкова 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Публикувано в: Специалистът съветва

Етикети:

250 преглеждания

Коментирай

Трябва да сте влезли в профила си, за да коментирате.