До 2021 г. вдигат учителските заплати двойно
Очаква се двойно увеличение на учителските заплати до 2021 г. Така брутното възнаграждение ще достигне 1800 лв., а нетното около 1500 лв. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Министър Вълчев и заместниците му Таня Михайлова и Деница Сачева обобщиха политиките на МОН за новата учебна година.
„Допълнителни планирани средства в средно срочната годишна прогноза спрямо 2019 г. са 360 млн. за 2020 г. и 720 млн. за 2021 г. По този начин допълнителните средства за възнаграждение на педагогическите специалисти за 2021 г. ще бъде 1 млрд. и 380 млн. повече спрямо 2017 г., което е необходимо за двойното възнаграждение на учителите”, обясни Вълчев по време на семинар на ресорното министерство за политиките през новата учебна година в областта на средното и висшето образование.
„Ще стартира нормално новата учебна година, както и предходните. За над 2400 училища, близо 60 000 са първокласниците. В отделни училища и детски градини има проблеми. В между 50-60 ще продължат ремонтите и след началото. Осем училища ще започнат учебния процес в други сгради”, съобщи министър Вълчев. Най-много училища отварят врати в областите София-град, Пловдив и Бургас, като днес ще бъде открито ново училище в град Бяла, област Русе. Очаква се на церемонията да присъства премиерът Бойко Борисов. Училищата, които ще бъдат преместени в други сграда заради ремонти, са Икономическата гимназия в Русе, Строителната гимназия в Стара Загора, Второ основно училище в Гоце Делчев, ПМГ „Иван Вазов” в Ловеч, Начално училище „Васил Левски” във Варна, Професионална гимназия „Найден Геров” в Лом, Варненска търговска гимназия, тук е и училището в Горно Черковище, чиято стена беше съборена от багер при ремонт. Това уточни зам.-министър Таня Михайлова.
В над 1000 училища има основни и частични ремонти. Някой от тях тепърва предстоят да стартират по програма „Региони в растеж”, уточни Вълчев и успокои, че за новата учебна година няма данни за недоставени учебници. В същото време между 4000-4500 учители са навлезли в пенсионна възраст тази година, което изправя пред предизвикателство системата.
„Няма да има криза. В отделни детски градини и училища ще има единици непопълнени места. По-големи проблем очакваме през следващите години, когато недостигът ще се задълбочава. Традиционно има недостиг на учители по информационни технологии и английски. Най-много липсват при учители по математика, физика, химия”, допълни просветният министър.
Имаме немалко училища, в почти всички области, където средната посещаемост е под 50 процента, отчитат още от МОН. Това лято се направени усилия да бъде проследено всяко дете след 7. клас къде ще продължи образованието си.
„Най-голямата ни професионална група са учителите. Разчитаме на тях да се справим с предизвикателствата, затова взехме решения за повишаване на заплатите. В много случаи се налага да ходят с полицията, много училища са намерили собствен работещ модел – над 200 училища назначиха медиатори през последните 2 години. Над 1000 училища са концентрация на деца, които не ходят на училище. Много трудно успяваме да ги накараме всекидневно да са в клас”, уточни още министър Вълчев.
План-приемът за годината е запълнен на 100 процента само в две от 28 области – Варна и Габрово. Общата картина показва, че 94% или 2362,5 от всички 2499 заложени в страната паралелки след седми клас ще се реализират и ще стартират тази учебна година, обясни зам.-министър Таня Михайлова.
От тях 1335,5 са в професионални. Сред нереализираните са в направление машиностроене и строителство. „Това е тенденция, която трябва да преобърнем, тъй като се търсят кадри в тези направления и икономически сектори”, обясни Михайлова.
Реализираните паралелки в дуално обучение са 133. Толкова са и всички от 9-и до 12-и клас. В края на тази учебна година за първи път ще има и допълнителен план-прием за над 700 ученици от обединените училища, в които се обучават до 10-и клас, уточниха от МОН. Превенцията на отпадането от училище е основен приоритет и тази година, посочи зам.-министър Деница Сачева. „За миналата година 40 000 деца бяха привлечени в клас, 8000 за пръв път, сред тях има хора на 16 години. Продължаваме издирването на близо 25 000 деца, за които не знаем къде са и 19 000, чиито родители са отказали децата да влязат в клас”, уточни тя. Сред новите моменти в Постановление 100 на МС, което предвижда екипи от учители, полицаи, социални работници и представители на общините да обхождат по домовете учениците, които не са на училище в същия ден, са по-големи функции на областните управители – те ще осъществят връзката между отделните звена.
„Да следят работата на екипите и сътрудничеството. Ще се наблегне много на работата с родители. Работим с 2-3 поколения деца на неграмотни”, уточни зам.-министърът. Вече са договорени промени и със здравното министерство. Те предвиждат медицинското обслужване в училищата да може да се обезпечава, като общините имат възможност да сключват договори с медицински центрове.
„В почти 170 училищата в страна няма медицинско обслужване. 64 млрд. лв. са отделени за това”, каза още Сачева. Тя допълни, че над 22 000 са децата със специални потребности у нас.
1,015 преглеждания