Планиране на времето за деца
Колкото повече порастваме, толкова повече осъзнаваме колко важно е да умеем да планираме правилно времето си. Нужно е човек да може да определя приоритетите си, да знае как да разпределя правилно времето и задачите си, за да върви напред. Освен това, подобни умения помагат за добрата интеграция както в училище, така и на работното място и за по-лесното справяне с ежедневния стрес. Ето защо е важно още от малки в децата да се изградят умения за планиране на времето, съзнание, че имат задължения и че носят отговорност за тях. Тъй като децата обаче не се раждат с тези умения и знания, родителят трябва да се заеме със задачата да ги научи стъпка по стъпка. Предлагаме ви идеи, които да ви помогнат в този процес.
Първото и много важно нещо, което ще ви напомним е, че децата учат най-добре чрез пример. Затова, ако искате да са организирани и да планират правилно времето си, вие самите трябва да го правите.
Важно е да обърнете внимание на начина на мислене на детето си, преди да пристъпите към конкретно действие. Някои деца са по-аналитични, обичат нещата им да са подредени и организирани. Други са по-творчески натури, повече водени от емоциите си и често нещата им са разпиляни, но те знаят точно къде са. Опитвайте различни подходи с децата си, експериментирайте, докато намерите кое върши най-добра работа.
Вкусен график
Добър начин да заинтригувате децата, които са с по-добра визуална памет е като направите график на задълженията във формата на нещо, което те обичат.
Например може да опитате да нарисувате един голям сандвич с пълнеж от всички задължения. В 24-часовия ден колко маруля, сирене или пилешко е нужно да сложите? Дали марулята ще е свободното време на детето? Оставете го то да реши кое на какво ще отговаря. Ето един примерен график:
Оттук може да си принтирате един ненадписан със задължения сандвич.
Друг вариант е да изпозлвате прословутото планиране по пица.
Ето един пример:
Оттук може да принтирате непопълнен график-пица.
Може да изпозлвате всякакви идеи, които биха помогнала за постигане на крайната цел– изработване на система за планиране на времето, която да заинтригува детето ви и да го провокира да следи за успешното й изпълнение.
Да научим детето да планира
Ето няколко примера за това под каква форма детето може да си прави график – особено по-натоварените със задължения деца (надарени и/ или деца на амбициозни родители, които са избрали много допълнителни активности за него). Приоритетите за всяко от задълженията тук ще се променят ежедневно. Един ден например може тренировката по плуване да е по-важна, а на следващия домашното по математика. Трябва да научите детето си да „планира да планира” – балансирането между краткосрочни и дългосрочни цели изисква енергия и време!
Изпробвайте различните предложения и вижте кое помага най-добре на детето ви да планира времето и задълженията си. Ако е нужно, може да пренапишете графика по всяко време.
Планиране по дейности
Петък |
|
Дейност |
Време (в часове) |
Спане |
8 |
Обличане и приготвяне за училище |
1 |
Отиване до училище и връщане вкъщи |
1 |
Училище |
6 |
Планиране |
1/2 |
Обяд |
1/2 |
Домашни |
2 |
Хоби |
1 |
Спорт |
0 |
Вечеря |
1 |
Телевизия |
1 |
Четене |
1 |
Непланирани |
1 |
ОБЩО |
24 |
Планиране по време
Понеделник |
|
Час |
Дейност |
6 ч. |
Ставане |
7 ч. |
Път към училище |
8 ч. |
Училище |
9 ч. |
– |
10 ч. |
– |
11 ч. |
– |
12 ч. |
– |
13 ч. |
– |
14 ч. |
Връщане вкъщи |
15 ч. |
Следобядна закуска |
16 ч. |
Домашни |
17 ч. |
– |
18 ч. |
Игра |
19 ч. |
Вечеря |
20 ч. |
Любимо занимание |
21 ч. |
Четене |
22 ч. |
Лягане |
Планиране по приоритети
Сряда |
|
Приоритет |
Дейност |
1 |
Домашни |
2 |
Пиано |
5 |
Изхвърляне на боклука |
4 |
Съдове |
3 |
Почистване на стаята |
6 |
Среща с приятели |
Календар
Може да възпитате в детето си усет за времето още докато е по-малко с помощта на календар, на който да отбелязвате предстоящи по-специални дни, като рожденни дни или пътувания. Децата могат да задраскват отминалите дни и да броят колко дни остават до очаквания ден.
Ако децата са по-големи, могат да изпозлват настолен или стенен календар, за да отбелязват важните дни в училище – на тържества, класни, ваканции.
Часовник
Спомняте ли си онези детски картонени часовници, по които някога се учехме да разпознаваме часа? Имаше и картинки на различни дейсности към часовете. Беше забавно да въртим стрелките и да се учим да познаваме часа, който показват. Ако случайно пазите такъв часовник, може да го изпозлвате и за вашите деца, а може да направите един подобен с детето ви. Бихте могли да използвате и съвсем обикновен часовник, разбира се.
Когато детето се научи да познава часовника, време е да му купите такъв. Няма да е зле да има и будилник или часовник в стаята си, на който да следи времето и дали се движи правилно със задълженията си.
Игри
Децата нямат реална преценка за време и лесно може да се убедите в това с една игра. Може да се съберете цялото семейство, за да е по-забавно. Нека всички (освен вас) си затворят очите. Всеки трябва да плесне с ръце, когато смята, че една минута е минала. Играта свършва, когато всички играчи са плеснали с ръце по веднъж. Вие може да запишете в коя секунда или минута това се е случило. Ще се изненадате колко бързо хората плесват с ръце.
За да развиете усещане за време в децата си, може да опитате още една игра. Ако искате, изпозлвайте мобилния си телефон като го навиете да звънне в определено време или пък обикновен будилник. Дайте определена задача и време, за което тя да бъде изпълнена. Например кажете на децата да подредят стаята си и им дайте 10 минути за това. Ще забележите невиждано досега усърдие в тях, а след края на задачата стаята ще е по-подредена отвсякога. Може да пробвате това в най-различни „игри-задачи”. Друга идея е, когато се приготвяте за излизане. Обявете, че до 5 минути всеки трябва да е готов на вратата, навийте таймера и съобщавайте колко минути остават до края на времето.
И понеже личният пример е най-важен, бихме ви предложили да превърнете и следната идея в игра. Може би е малко по-аналитична и подходяща за по-големи деца. Когато се случи да закъснеете – да вземете детето от детската градина или от училище, да изпуснете първите 30 минути от училищното тържество или да се приберете по-късно от обещаното вкъщи – децата ще забележат. Тези ситуации може да се окажат отлични за игра-дискусия: „Какво направи мама погрешно?”, „Какво трябваше да направи татко, за да дойде навреме?”, „Защо не са си поставили краен срок, в който да направят нещо?”. Да въведете децата в решаване на подобни „задачи”, свързани с времето и неговото планиране ще им помогне да открият собствения си талант за планиране, а и ще им помогне да видят грешки, които те самите правят.
Може би е подходящо точно тук да отбележим, че комуникацията е много важна при планирането на времето, защото често в живота ние не планираме нещата си изолирано от хората, а спрямо тях. Ние сме свързани с останалия свят и трябва да сме гъвкави, когато става дума за планирание на времето. Затова обсъждайте помежду си кой какви задачи има, кога ще може да ги свърши, особено ако са неща, които късаят цялото семейство.
Дневник
Идеята да се води дневник със задълженията и какво е свършило детето може би е леко прекалена, но си има своите преимущества:
- Воденето на дневник ще помогне на детето да поглежда назад към това какво е свършило и какво не. Това е много ценно, за да се научи колко ценно е времето.
- Като цяло това е полезно средство, в което може да се събират на едно място всички списъци „Какво трябва да направя” и да се анализират.
- Когато детето записва какви задължения има да свърши, това му помага да се научи да цени времето и на другите, защото осъзнава, че и те имат задължения, които отнемат време.
Поставянето на цели, приоритизирането им и изграждането на навици са важна част във възпитанието на индивида. Децата трябва да знаят какво искат да постигнат, за да разпределят времето правилно времето си. Нужно е да се поставят краткосрочни и дългосрочни цели. Ние като родители трябва да сме модел за подражание, който да учи децата си как да си поставят цели и да им помагаме да ги следват. Приоритизирането е не по-малко сериозно умение, което също изисква нашата помощ, за да бъде усвоено от децата. Ние сме се маханизирали в голяма степен и честно неосъзнато подреждаме приоритетите си. За да бъдем полезни за децата си, трябва да спрем и да се замислим за този процес, как той се случва и кое е важно – да обясним на децата си какво е приоритет и защо трябва да се подреждат нещата по важност. Изграждането на навици е едно от най-полезните неща, които можем да направим, когато се опитваме да научим децата на умения за планиране на времето. Когато децата повтарят едно и също нещо отново и отново (независимо дали е хубаво или лошо) се формира навик. Имаме възможността да им посочим как да изпозлват времето си умно отново и отново. Това е възможност веднъж в живота и родителите трябва да се възпозлват от нея, за да дадат силен старт на децата си.
К О Н К У Р С
“А вие планирате ли времето на децата си?”
Отговорете на въпроса и участвайте в нашия конкурс. Напишете вашия отговор като коментар под статията в сайта ни. За целта трябва да имате регистрация
в нашия сайт.
Срокът за участие е една седмица –
от днес в 10 ч. до следващия вторник в 10 ч.
Участвайте и може да спечелите 1 час забавление за детето си
в детски център Gymboree или активни карти “Нарисувай 100 животни”
от издателство Клевър Бук .
Победителите от седмичните ни конкурси очаквайте една седмица
след приключването на конкурса или две седмици след началото като коментар от администратора на сайта под статията. Успех!
6,494 преглеждания