Родители и деца, когато моментът за ясла дойде!

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Или как се случва адаптацията за децата и родителите и какво е значението на детското заведение за това?

Arti_pic


Общоприето е, че децата до 3 годишна възраст имат постоянна нужда от своите родители и най-близки роднини, които да ги отглеждат и обгръщат с цялата си любов и внимание в домашна среда. Съществуват обаче различни причини, които налагат отделянето на детето от тази обстановка на един по-ранен етап. Независимо дали работата ви го изисква, дали баба и дядо не са на разположение да отглеждат в домашни условия детето, или просто то се развива по-бързо и вече има нужда от повече развлечение и комуникация с други деца, моментът за отделяне рано или късно настъпва.

Ако до тогава детето не се е отделяло от вас, е напълно нормално да изпитвате известни притеснения, съмнения и тъга. Изведнъж малкото дете, с което родителите и най-вече майката е в непрекъсната връзка от раждането, се налага да се разделят. Детето трябва да се научи да се справя само в различна от домашната среда и да намери мястото си в група от други деца с различни характери и навици. За вас остава притеснението, че нещата се случват по различен начин, за който искате да знаете всичко: Какво ли прави? Дали тъгува? Играе ли с другите деца? А дали е заспало? Изяло ли си е закуската, обяда и изобщо яде ли нещо? Слушало ли е? Дали е стресирано? Как ли се държат с него? …

Историите за трудно, стресиращо и дори невъзможно адаптиране на някои деца, които може да прочетете или чуете, могат само допълнително да засилят притесненията и колебанията ви. Но замислете се, че това са индивидуални лични истории, субективни гледни точки, които много често са преувеличени.

Истината е, че процесът на адаптация не е толкова сложен и невъзможен, когато детето попадне в правилните ръце, когато вие получавате и спазвате правилните насоки в този момент и когато собствената ви нагласа към процеса е позитивна. Още по-спокойни ще сте, ако в градината има възможност и за видеонаблюдение, каквото за съжаление не предлагат всички детски заведения.

Първата стъпка за една успешна адаптация е изборът на правилното детско заведение. Още при първата среща с бъдещите педагози и възпитатели, вие трябва да получите компетентните отговори на всички въпроси, които ви вълнуват. Питайте, интересувайте се, кажете своите изисквания, разкажете за навиците и особеностите на вашето дете. Убедете се, че това е правилното място, а след това не прекъсвайте комуникацията си с педагозите, защото вие родители сте най-важният партньор на екипа от детската ясла. Педагози и родители вървят в една посока – техните общи отговорности са по посока на детското развитие и възпитание, насърчаването на детските интереси, мотиви и способности.

Добре е да получите възможност да придружите детето си в неговите първи стъпки в яслата. Желателно е вие да му покажете новата среда, да постоите и опознаете заедно обстановката, след което плавно да отстъпвате като постепенно увеличавате престоя на детето само в групата.

Всички деца реагират различно на отделянето от родителя и тяхната позната семейна среда. Най-честите реакции в процеса на адаптиране са: отрицателна емоция – плач, хленчене, недоволство; детето отказва да се храни; отказва да спи; непрекъснато пита за мама; изолира се и отказва да се включи в заниманията. Успешното преодоляване на този етап е свързан с реакциите на педагози и родители, с тяхното търпение, спокойствие и взаимна комуникация.

По темата разговаряхме с г-жа Маргарита Кукова, директор на Частна Детска Градина и Ясла „АРТИ“. Ето какви са нейните препоръки, които да ви помогнат при ежедневната раздяла с детето сутрин:

  1. Подготовката за раздялата сутрин трябва да започва още от вкъщи. Обяснете на детето, че то отива на детска градинка, а вие на работа. Може да измислете песничка, с която да създавате приятна емоция към градината или пътуването към нея у детето. Вечер преди лягане може спокойно да му разказвате стъпка по стъпка как ще премине следващият му ден в яслата.
  2. Включете в разговора и любима играчка, с която детето говори и се чувства сигурно.
  3. Не залъгвайте детето, то трябва да знае истината – къде отивате и след кое събитие от деня ще го вземете – след като се наобядва или след като се наспи. Така то няма да е тревожно кога и дали ще го вземат, а ще очаква събитието.
  4. Не упреквайте детето, не се изнервяйте. Спокойният родител води до себе си спокойно дете.
  5. Раздялата трябва да бъде едновременно нежна, но твърда и бърза. Колкото по-дълго увещавате детето и го убеждавате да остане, толкова по-несигурно се чувства то. Колкото по-плах и нерешителен е родителят, толкова по-тревожно ще бъде детето.
  6. Създайте свой собствен ритуал при раздяла и се стремете да не го променяте. Този ритуал ще вдъхва сигурност на детето при всяка раздяла.
  7. Поощрявайте всяко ново научено нещо, дума, песен, репетирайте ги и хвалете постиженията от деня, за да покажете на детето ви, че то расте и вие се гордеете с него.

Адаптирането е строго индивидуален процес за всяко дете и за неговите родители. За някои деца този период може да бъде една седмица, за други – един месец. Педагогът и родителите трябва да имат търпение и да подпомагат детето в процеса на адаптация, за да протече той възможно най-бързо и безболезнено, допълва г-жа Кукова.

Можем да разпознаем вече адаптираното дете по няколко признака:

–      Разделя се самостоятелно и в добро настроение с родителя;

–      По време на престоя в градината е спокойно, независимо че понякога пита за мама и тати;

–      По време на заниманията разказва спокойно за своите родители;

–      При тръгване от градината разказва с удоволствие какво се е случило.

И ето, че така трудният момент на адаптация приключва, тъжните моменти остават само спомен, а вие сте направили една сериозна и голяма крачка в правилната посока към успешното бъдеще на своя наследник. Защото детската градина и яслата не са институция, която разделя децата от родителите. Те са институция в помощ на родителя и в полза на развитието на децата. Детската градина е мястото, на което детето започва да изгражда своите социални умения и способност за общуване, за да изгради характер на комуникативен и отворен човек в бъдеще. Детето расте в колектив, става самостоятелно много по-рано, което изгражда отрано самочувствие и увереност, научава се да преодолява само трудностите и да отстоява себе си. Наред с това, ежедневно в детската градина тече обучение по определен план и система, които са предизвикателство за детето. Заниманията със спорт и физическата активност задоволяват голяма част от потребностите както за двигателни, така и за чисто интелектуални занимания. Благодарение на тях децата добиват необходимите умения, знания и готовност за училище.

Важно е да знаете, че за родителите е по-трудно да се отделят от децата си, отколкото обратно. За децата е полезно да получат възможността да изградят своята самоличност, да се сблъскат с малки трудности сами, да ги преодоляват и да намират самостоятелните им решения. Разбира се, тръгването на градина не означава прекъсване на изначалните връзки между родители и деца. Пазете тези връзки през целия си живот, вървете по пътя ръка за ръка и се наслаждавайте с радост на ежедневните удивителни промени в детето ви. Радвайте се на всеки момент от неговото порастване  – вчера бебчето, хванато за ръката ви, а днес малък, но решителен човек, който уверено прави своите първи стъпки.

Материалът е изготвен със съдействието на експерти на Частна ясла и детска градина „Арти“.

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

7,350 преглеждания

Comments are closed.