Броим врабчетата в България

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Отбелязваме Международния ден на врабчето с началото на

кампанията „Ние броим врабчетата“

Polsko_vrabche_m

Днес, по случай Световния ден на врабчето, Българското дружество за защита на птиците (БДЗП) обявява началото на кампанията „НИЕ БРОИМ ВРАБЧЕТАТА. Преброяването ще се проведе на 8 април от 9:00 до 12:00 часа и в нея може да се включи всеки, като отдели само 10 минути и запише данните си на vrabcheta.bg.

„НИЕ БРОИМ ВРАБЧЕТАТА“ се провежда за първи път в България, като мисията ù е да оцени състоянието на трите най-често срещани вида врабчета – домашно, полско и испанско. Преброяването ще се извърши в населените места в цялата страна.

На vrabcheta.bg се съдържа подробна информация със снимки на видовете врабчета, както и интерактивна карта, която предлага на всеки врабчеброец да си запази предварително удобно място, което да посети в момента на броенето.

КАК ДА БРОИМ?

10 минути – само толкова са нужни. 10 безценни минути, които могат да ни разкрият какво се случва в света на врабчетата.

  • Изберете си най-удобното място за броене на vrabcheta.bg
  • Бъдете там на 8 април между 9:00 и 12:00 часа.
  • Точно за 10 минути пребройте колкото врабчета видите … или не видите – това също е много важно.
  • Запишете броя на наблюдаваните врабчета, вида им и отбележете особеностите на мястото за броене (парк с дървета, междублоково пространство, булевард, селска улица и др.)
  • Виж резултатите още на следващия ден

Резултатите от проучване на БДЗП върху широко разпространените видове показват, че за последните 10 години популацията на домашното врабче е намаляла с 31%. Целта на преброяването е да въвлече голям брой хора, за да се получат представителни данни от цялата страна и да се отчетат разликите в състоянието на птиците в населените места.

Началото на кампанията беше обявено днес в Природонаучния музей. На събитието беше представено специалното издание на книгата „Ние, врабчетата“ от Йордан Радичков. Символично на корицата лети само едно от врабчетата, нарисувани от бележития белетрист, докато на всички други издания досега те са многобройни.

Special_edition_NIE_VRABCHETATA

Предвижда се инициативата да бъде ежегодна. „Първата година ще обобщим резултатите и ще обявим местата на броене с отчетените числености за трите вида врабчета, а след три години ще представим данни за тенденциите в популациите, ще анализираме данните и ще дадем отговор на въпроса намалява или се увеличава популацията на врабчетата в населените места“,  каза Йордан Христов, отговорник за Мониторинга на обикновените видове птици в БДЗП.

Птиците са реален индикатор за случващото се около нас, а врабчетата, като градски птици, могат да бъдат показател за това какво се случва със средата, в която ние живеем. Презастрояване, замърсяване на въздуха, липса на достатъчно зелени площи – това са само част от причините, поради които популацията на градските птици намалява.

„Надяваме се много хора да се включат в „НИЕ БРОИМ ВРАБЧЕТАТА“ и да се впуснем заедно в това забавно и познавателно приключение, за да разберем какво се случва с врабчетата у нас и дали и нашите градове ще последват Париж и Лондон, където любимите ни градски птици вече са изчезнали. Можем да предотвратим това да се случи и у нас, но само ако намерим причините и ги отстраним“, сподели Емилия Янкова от БДЗП.

Резултатите от преброяването ще бъдат обявени на 10 април. Предвидени са награди, които ще зарадват някои от участниците чрез жребий – бинокъл, определители, специалното издание на „Ние, врабчетата“, къщичка за птици.

В рамките на кампанията ще се проведат и различни активности за деца. На 1 април, Международния ден на птиците, в Музейко и в Столичния зоопарк ще бъде представена кампанията и децата ще могат да се включат в работилници за врабчета от различни материали.

Кампанията ще бъде съпътствана и от конкурс за детска рисунка „Ние рисуваме врабчета“. Повече информация ще бъде качена на сайта на БДЗП.

Кампанията се осъществява благодарение на множеството доброволци и приятели на БДЗП, които се включиха в инициативата и я подкрепиха с труда си.

Медийни партньори на кампанията са Първите 7 и БНР.

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

4,354 преглеждания

Comments are closed.