Какво представлява философията на Валдорф?

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

waldorf_room

Едно от най-големите предизвикателства за нас като родители е да открием типа образование, което е най-близко до нашата семейна философия и ни допада най-много. Понеже философията на Първите седем е да отглеждаме децата си привързано, информирано и с грижа за планетата, искаме да представим валдорфската педагогика, която до голяма степен съвпада с нашите виждания за отглеждане на деца и за цялостна философия за живот.

Валдорвското образование е едно от най-близките до природата, „органик“ образователни системи. Позната е още като Щайнер образование и е разработена от австрийския философ Рудолф Щайнер през 1919 г. Тази философия насърчава креативността, творчеството, разказването на приказки с фокус върху природата и околната среда. Като по ирония, тази философия е много популярна в тези части на света, в които високите технологии се развиват най-бурно като например в Силиконовата долина (може би, именно заради нуждата на родителите от тези региони да отглеждат децата си по по-естествен начин).

waldorf_play

Рудолф Щайнер вярва, че в развитието си хората преминават през много специфични етапи и че през ранното детство (от раждането до 7 г., когато децата започват да губят млечните си зъби), децата учат най-добре чрез игра, изследване на света наоколо и имитиране. Валдорфското образование набляга най-вече на поддържане на естествен ежедневен режим и ритъм на живот. Заниманията в група обикновено включват печене на хляб, готвене, плетене, рисуване, разказване на приказки, слушане на музика, пеене, грижа за цветя, почистване, миене на чинии и други домакински задължения. Играчките в градината (училището) са прости, направени от естествени материали като дърво, коприна и вълна, а игрите са импровизирани, неструктурирани и свободни.

waldorf_serve

Философията Валдорф напълно отрича пластмасовите електронни и екранни (screen) игри.

Детските градини, които използват валдорфска философия не са типични еко активистки места, но подходът им, структурата и организацията на работа с деца са основани изцяло на връзката на човека с природата и околната среда. Децата прекарват много време навън и всичките материали, използвани при занятията (декорацията на класните стаи, учебните материали, храната, мебелите, играчките) са съобразени със сезоните и с тях ата промяна – децата ядат сезонна храна, декорацията на стаята се сменя според сезоните и е от естествени природни материали (клони, листа, пръчки, камъни…). В тези детски градини децата се учат как да се справят сами със задълженията си (да си вземат храна, да си отсервират, да си подредят играчките) и биват възпитавани във философията „Направи си сам“, която им дава нужните умения и увереност да се справят сами с всичко.

Princeton-Waldorf-school-camp

Храната, която се дава на децата е проста, нерафинирана, необработена – цели плодове, цели зеленчуци, пълнозърнести продукти, свежи плодове и зеленчуци. Цялата философия се базира върху простотата, цялостта и чистотата.

Играчките във валдорфските градини също отговарят на тези изисквания – къщички на дървета, направени от дървени талпи, небоядисани дървени арки, които са подходящи за катерене, гимнастика, криене, обръщане и превръщане в лодки и още десетки възможности за импровизирана игра;  копринени шалове, които могат да се използват за стени на дом, за мантии, за рокли и още много други цели. Играчките са направени така, че да подклаждат въображението и креативността у децата и способността им да виждат различни неща в един и същи предмет, както и използват един предмет за различни цели.

WaldorfRockerboard

Статията продължава на следващата страница…

sewing_machine_waldorf

Структурата: децата имат един и същи режим всеки дени той е приблизително такъв: пристигат в детската градина, играят с другите деца без учителите да се намесват или структурират игрите им, пекат хлебчета, режат зеленчуци, заедно с другите деца и учителите си. Сервират масата и сядат, за да се нахранят. След това всяко дете отсервира собствените си купички и помага за измиването на чиниите. След това излизат навън в градината, където се грижат за растенията си – цветя, плодове и зеленчуци, които сами са засадили, поливат и почистват всеки ден.  След градината се връщат обратно в стаята и се занимават с неща, които са им интересени – плетене, правене на филц, рисуване, пеене… Денят завършва със спокойна обстановка и четене на приказка, куклен театър или песни.

waldorf_toy

Във Валдорфските детски градини децата не биват обучавани да четат и пишат докато не станат на 7 г. , защото се смята, че академичното учене не бива да се въвежда преди тази възраст. Залага се на убеждението, че през първите седем години от живота си децата трябва да развиват въображението си, речника, моториката си, уменията си да общуват и да бъдат креативни, защото тези умения им дават възможност по-късно да работят върху интелектуалното си развитие, абстрактното мислене, което започва след 6-7 годишна възраст. Учените са доказали, че най-леснитя начин да се отблъснат децата от ученето е като им се дават задачи за запаметяване на сухи цифри и факти, като им се дават тестове и се започне академичното им образование в ранна детска възраст, когато още не са готови за това.

waldorf_toys

Валдорфското образование е много добра философия, подходяща за деца в предучилищна възраст. То позволява на децата да изучват естествените природни закони, да придобият умения за живот близки от природата, разберат от къде и как идва храната им, както и умения да сами да се справят със собствените си ангажименти.


Източник: www.inhabitots.com

Снимки от различни валдорфски детски градини: 

http://www.gluesky.com

http://blog.bellalunatoys.com

http://cj.sunne.ws

http://www.yorksteinerschool.org

http://www.faboverfifty.com


Прочетете още:

waldorf_1  Валдорфска детска градина

3c17db23df91d76fc7595d4380cc6fc3_big  Как да изберем детска градина или ясла

kids%20inteligence-1  Децата и интелигентността

 
FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Posted in: Находка

33,223 преглеждания

Comments are closed.