Какво се случва, когато момичета и момчета учат разделени

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

uchilishte-novovuvedeniya-k

Момчетата и момичета играят на различни игри и дори разсъждават различно още от детската градина. Въпреки това изискванията и за двата пола в училище са напълно еднакви. Но какво би станало, ако разделим момичетата от момчетата и нагодим метода на преподаване към половите им особености?

Точно това се питат някои училища в Русия, които са се подложили на този интересен експеримент. Училището в град Каменск Уралски започва експеримента през 2014 г. и сега споделя първите си наблюдения. Учителите там са убедени, че този тип образование е по-добро за децата. В този експеримент момчетата и момичетата били разделени в отделни класове, но в междучасията и училищните празненства можели да общуват свободно. Експериментът се провеждал за децата в началното и основното училище, след това класовете ставали смесени. Важно било децата да са в смесени класове в средното училище, защото точно тогава се създават здрави приятелства и се взимат много решения, които оформят характера на децата. В този експеримент дори някои от часовете били различни. Например момчетата се фокусирали повече върху спорта и имали повече учители мъже, на които да подражават. Тези учители им преподавали и уроци по безопасност и основни правила за здравословен начин на живот.

Момичетата пък имали часове по хореография и шев и кройка. Момчетата и момичетата се разсейват едни други Всеки психолог ще ви каже, че момчетата и момичетата в една класна стая, дори несъзнателно, се опитват да се харесат на срещуположния пол. Затова много често се разсейват по време на час и не могат да се концентрират. Момчетата постоянно догонват момичетата в обикновените училища.

И родителите, и учените са забелязали, че момчетата се развиват с 2-3 години по-бавно от момичетата – както физически, така и психически. Лявото полукълбо на мозъка им се развива по-бавно, затова училищната система е ориентирана към момичетата. Но в същото време не е никак приятно постоянно да си сред лошите ученици или да ти се смеят в час, защото не можеш да отговориш на даден въпрос.

Учените са установили, че в такива случаи у момчетата се развива комплекс за малоценност, който може да избие под формата на агресия срещу останалите деца. За момчетата обаче е нормално да поемат рискове, да тестват възможностите си, да се предизвикват и да взимат сами решения. Момчетата често се демотивират, ако трябва да повтарят заучени решения, а да седят тихо и кротко е почти непосилно за тях. Момичетата харесват конкретни решения и ясни алгоритми

При разделените класове учителите по-лесно могат да се нагодят към особеностите на всеки пол. Например момичетата често са по-срамежливи, но пък са много по-прецизни в ученето, за тях детайлите са важни и затова запомнят повече. Въпреки че момичетата са добри в изпълняването на задачи по установен алгоритъм, учителите са установили, че момчетата в часовете ги правят много по-срамежливи и затова по-рядко вдигат ръка, въпреки че знаят отговора. В отсъствието на момчетата момичетата са започнали да мислят по-свободно, да вдигат ръка по-често и да се страхуват по-малко от това, че ще направят грешка.

Освен това учителите забелязали, че момичетата станали по-задружни и по-често си помагали едно на друго. Момчетата не обичат да следват готови решения Една от особеностите на момчетата е, че те трудно запомнят готови решения, а винаги се опитват да намерят решението сами. За тях всяка задача е ново предизвикателство, което трябва да бъде преодоляно по техни собствени правила. Техният начин на мислене е много по-креативен и дори емоционален. Момчетата обичат да разискват проблеми и да участват активно в намирането на решението, а когато първи се сетят за верния отговор, се чувстват много горди, защото обичат съревнованието. Момичетата обичат колективните задачи

В експеримента се установило, че момичетата са много добри в изпълняването на колективни задачи. Те разпределят ролите си веднага, обсъждат задачата и след това заедно търсят решение. Но при изпълняването на индивидуални задачи подхождали много по-срамежливо. Освен това учителите забелязали, че момичетата имат нужда да бъдат хвалени дори когато правят грешки. Иначе ставали затворени и се страхували да отговарят за в бъдеще. При момчетата такъв проблем не съществувал.

Момчетата осъзнават лидерските си качества в класове само с момчета Когато нямало момичета наоколо, момчетата не се притеснявали да изразяват мислите си, дори и те да са срещу установените правила. И въпреки че момчетата продължавали да шумят в час, учителите забелязали, че са много по-малко агресивни. В смесените класове всяко момче се опитва да се самоизтъкне сред момичетата и да победи останалите момчета. Докато в еднополовите класове, всички момчета били равни и момчетата се концентрирали не върху това да победят останалите, а да станат лидери на колектива.

Момчетата в еднополовите класове се държали много по-благородно едно с друго и много по-често си помагали, отколкото при смесените класове. Уважението към учителите нараснало В еднополовите класове момичетата много по-лесно се отпускали и се сприятелявали с учителите, докато момчетата спорели много по-рядко, защото нямало кого да впечатляват. Една от учителките споделя, че един ден забравила да напомни на момчетата да почистят класната стая след себе си. На следващия ден видяла, че момчетата все пак са почистили стаята. Когато го споменала, едно от момчетата отвърнало: „Не се тревожете за това, ние вече сме големи и знаем.“

Здравословното състояние и стойката на децата били по-добри в разделените класове Оказало се, че в еднополовите класове момчетата не се прегърбвали и не полягали върху чиновете. Освен това децата в такива класове боледували по-рядко. Установено е, че в смесените класове децата отслабвали през първите 6 месеца на обучението си заради стрес. Това не се забелязало в разделените класове.

Оценките също се подобрили „Момчетата и момичетата се интересуват от различни неща“, казва д-р В. Ф. Базарний по повод този експеримент. „Когато им чета една и съща приказка, момичетата се впечатляват от едно нещо, а момчетата – от друго. Учителят не може да задържи вниманието на всички деца в смесените класове, затова ги принуждава да изпълняват задачите. Послушанието, дисциплината и наказанията с лоши оценки стават приоритет за учителя. За съжаление, повечето училища работят по тази система.“ Според училище, в което се е провел този експеримент, оценките на децата се подобрили. Така вече 74% от момичетата и 67% от момчетата имали отлични оценки. Причината е, че децата в разделените класове учат по-ефективно.

Експериментът бил много успешен, но някои не са на същото мнение Въпреки че разделението в началното и основното училище дало добри резултати, според някои хора това е стъпка назад, ако намесим пубертета, и вероятно ще се отрази на смесените класове в средното училище. Други хора смятат, че този вид сегрегация само увеличава различията между половете и налага определен очакван модел на поведение върху децата, който може да не отговаря на индивидуалния им характер, особено ако момичетата трябва да се учат на шев и кройка, а момчетата трябва да наблягат на спорта. Вие какво мислите за такъв метод на обучение?

Източник

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

2,150 преглеждания

Comments are closed.