В един клас ще могат да учат повече от три деца със специални потребности

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

2girls_learning1

По три деца със заболявания и специални образователни потребности могат да се обучават в един клас, или повече по преценка на екипа от специалисти, които осигуряват грижи за тях. Това правило, съобщава в. „Сега“, беше прието на второ четене в законопроекта за изцяло новия закон за училищното и предучилищното образование, който вече половин година се разглежда в образователната комисия в парламента.

В момента нормата е до 5 деца с хронични заболявания или специални потребности в паралелка, но без изключения. Новата формулировка ще позволи гъвкавост, особено на училищата в по-малките населени места, където може и да няма две паралелки със специалисти или две училища, където да бъдат записани децата.

Занапред изключенията ще се решават от екипите за подкрепа на личностното развитие, които трябва да осигурява допълнителна подкрепа за децата с особени нужди, или ако няма такъв екип – по преценка на регионалния ресурсен център. За всяко изключение ще се известява началника на регионалния образователен инспекторат. Когато се надвишава броят на децата със СОП, училищата ще са задължени да назначават помощник-учители, чиито функции предстои да се уточнят в държавния образователен стандарт.

В подкрепа на децата със специални нужди ще има два вида институции – центрове за специална образователна подкрепа и центрове за подкрепа на личностното развитие. До 5 години след приемането на закона в сила сегашните помощни училища трябва да се преобразуват в центрове за специална образователна подкрепа, които могат да са общински или държавни, и ще предлагат диагностика, терапия, рехабилитация и други услуги. В другия вид центрове, които ще са само общински, учениците със специални потребности ще могат да се консултират за кариерното си развитие, по интереси, да получат психологическа подкрепа.

Друга новост в закона за училищното и предучилищното образование, приета вече и на второ четене, е разширяването на обхвата на самостоятелната форма на обучение. У дома ще могат да се обучават по собствено желание или по желание на родителите определени деца – даровитите и тези с някои определени здравословни проблеми, но тежките увреждания не са непременно основание. Регионалните образователни инспекторати ще имат задължението да упражняват контрол върху домашното образование и за целта трябва да сформират експертни комисии с участието и на Агенцията за социално подпомагане.

 

Източник: НМД чрез Dnevnik.bg

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

1,611 преглеждания

Comments are closed.