Рисунките говорят

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Децата обожават да рисуват и с възрастта започват да се справят все по-добре. Рисунките на едно малко дете, което не борави още достатъчно добре с думите, може да са златна мина за родителите и да им помогнат да се докоснат до вътрешния свят на детето си.

Децата обожават да рисуват и с възрастта започват да се справят все по-добре. Рисунките на едно малко дете, което не борави още достатъчно добре с думите, може да са златна мина за родителите и да им помогнат да се докоснат до вътрешния свят на детето си.

Малките деца (на възраст 2-3 годинки) показват с рисунките си страховете, съмненията и радостта си, техните инстинкти в най-чиста форма. Тук ще се позовем на информация от книгата на психолога, специалист по детски рисунки и автор на книгата „Детски рисунки”, публикувана през 1998г., Розелин Давидо.

„Рисунките” на децата на 2-3 годишна възраст

Думата рисунки е сложена в скоби, защото на тази възраст, в общия случай, по-често „рисунките” приличат на драсканици. Както и да ги наречем, този вид изява е задължителна стъпка в развитието на децата. Розелин Давидо казва, че кръговете, които децата рисуват на тази възраст представят самите тях.

Интересно е, че за тези свои творения, те използват най-типичния за тях цвят – за момиченцата – розово, за момченцата – синьо. Децата пренасят реалността по начина, по който я възприемат, на белия лист и това е хубаво. Ако искате да разкриете закодираното послание на рисунката, първо трябва да се замислите дали наистина тя значи нещо, дали представя някакъв баланс. Този баланс понякога се състои в простичка рисунка в средата на листа, което означава: „Аз съм центърът на света!” – факт, който е самата истина.

Произведения на „изкуството” (творенията на 5 годишните)

На тази възраст децата най-много обичат да проектират собствения си образ в рисунките си или рисуват нещото, което най-силно ги интересува. Момченцата са завладени от желанието да рисуват колата на татко, а момиченцата не пропускат да нарисуват обеците или гердана на мама.

Розелин Давидо обяснява, че на тази възраст е много типично децата да захвърлят рисунката си, ако преценят, че нарисуваното на нея не се доближава достатъчно до обекта на тяхното изкуство. Това е начин, по който детето упражнява своето постоянство, амбиция, желание за успех. Рисунките на тази възраст представят дадена цел на детето на тази възраст и понякога изразяват обърканост. Розелин разказва за случай, в който едно дете на 5 години непрекъснато рисувало ракети. В неговите рисунки малкото му братче било лидерът, изобразен от ракетата.

От друга страна на тази възраст с рисунките си децата могат да заявят желанията си или нещата, които ги притесняват. Пример за това е момиченце, което винаги рисувало лица, на които добавяла два видимо жълти зъба. Детето имало проблеми със зъбите и това го притеснявало и му причинявало стрес.

Истински рисунки (когато децата вече са на 6 години)

След 6 годишна възраст децата откриват фантастичния свят на рисунките. И ако някой ги поощри да рисуват, тогава е още по-добре. Детето е способно да пресъздаде действие на рисунките си, те вече не са статични, а представят сложни композиции и образи.

Често детето пресъздава в рисунките си факти, които са силно значещи за него, такива, които са се случили наскоро – например цирково шоу, посещение в зоологическата градина, пътуване до баба и дядо. Децата на тази възраст обичат да рисуват къщи – те представляват различно представяне на тях самите, на техния свят, на мястото, където те са винаги защитени. На рисунката присъстват обикновено дървета и винаги – голямо и ярко греещо слънце – те представят доброто, оптимизма и невинността на 6-7 годишните, които са свободни от грижи, обичани са и обгрижвани.

От друга страна на тази възраст в рисунките на детето може да се появят и сцени на насилие, ако детето е станало свидетел на такива в дома, на улицата или ги е гледало по телевизията. Родителите лесно могат да разберат посланието на рисунката, като поговорят с детето си за нея и нейното значение. Те могат да открият значим детайл и да променят нещо. Например, Розелин споделя, че едно 6 годишно момиченце винаги рисувало малки момиченца, които вървели по улицата, доста разрошени. Посредством тези рисунки майката на детето разбрала за това, че учителката на момиченцето не я харесвала и редовно я разрошвала.

Заключения:

– Никога не пренебрегвайте рисунките на децата си.

– Насърчавайте децата си да рисуват, защото това е полезен, сложен и пълен начин да изразяват чувствата си.

– Не се колебайте да помолите специалист за съвет, ако нещо в рисунките на детето ви се промени. По-добре е да преувеличите даден проблем, отколкото да го пренебрегнете.

– Говорете с децата си за рисунките им. Ще научите нови неща за тях.

– Попитайте ги какво са нарисували, присъединете се към тях и ще останете изумени от техния фантастичен свят.

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

15,468 преглеждания

Comments are closed.