Защо децата скубят

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

skubaneto pri decata

Защо децата скубят?

Скубането и дърпането на косата, както ритането, хапането и удрянето е един от начините, по които малките деца изразяват себе си и се опитват да налагат контрол върху хората около себе си. Според някои специалисти по детско поведение, подобно държание се основава на три основни причини. За децата на възраст 12-18 месеца, най-вероятното обяснение е и най-простото: те са открили, че така получават реакция и внимание и искат това да се случва пак и пак. Това е както светването и изгасването на лампата или като натискането на онези играчки, от които изскача нещо. Те ви дърпат, вие извиквате – това е забавно!

Друга причина, децата да дърпат косата е, когато искат нещо лошо да се махне или да спре. Например, някой им взима влакчето, те го достигат, оскубват и играчката отново е негова.
Третата основна причина 2-3-годишните деца да скубят, е желанието да контролират посоката, в която нещата се случват. Например: по-големият брат взима последната бисквитка, затова сестра му го дръпва за косата и го кара да изпищи. От това следват две неща – първо, може да се намесите и да помолите голямото дете да сподели бисквитката. И второ – братът ще си помисли следващия път, преди да вземе последния сладкиш.

Какво да правим?

Демонстрирайте безсмислеността на това действие

Един от ключовете при справянето с неподходящото поведение при децата е като ясно и убедително им покажем, че то не работи. Ако се опитате просто да игнорирате дърпането на косата (друг обаче няма да може и в повечето случаи ще направи това, което детето иска) детето ще се научи, че рани ли късно това поведение ще й донесе това, към което се стреми. Ако се опитате да разсъждавате твърде много по въпроса („Ема, трябва да е дръпнала Катя за косата, защото Катя може би се е държала лошо с нея. Аз ще разсея Ема, като й прочета една приказка…”), вие попадате точно в капана. Вашето дете все още не може да схване сложността  на социалните взаимоотношения. Това, което тя научава е, че когато дърпа косата на Катя, вие я слагате на коленете си и тя получава приказка и внимание.

Вместо това, трябва да покажем, че дърпането на косата не води до никъде и с него не се постига нищо. Ако детето ви скубе сестра си, за да й вземе играчката, вземете играчката и я върнете обратно на сестрата, като в същото време обясните: „Вкъщи не се дърпаме за косата”. И най-важното, за да проработи трябва да се случва бързо и веднага. Малките деца помнят и правят връзка между събития за кратък период от време.

Потиснете типа поведение

При малките деца, на възраст под 2 години, най-добрият вариант за реакция е като хванете внимателно ръката на детето, задържите я за малко и му кажете: „Като дърпаш косата на брат си, го боли. Вкъщи не се скубем, нали знаеш?”. Ако детето е по-голямо, може да пробвате един метод, който може да ви прилича на наказание, но всъщност идеята му е друга – време за почивка или прекъсване. Сложете детето да седне на столче в стаята и го помолете да остане седнало за около минута-две, не повече. През това време стойте при него, но не му говорете и не го разсейвайте. Дайте му време да се успокои и да мине на друга вълна.

Говорете

Когато детето вече се е успокоило, поговорете за случилото се. Важно е да направите това, дори то още да не може да говори и да обяснява много добре. Така ще му покажете, че проблемите се решават с разговор, а не със скубане или удряне. Попитайте го „Какво направи погрешно? Знаеш ли защо не беше правилно?”. Не се притеснявайте, ако детето ви отговори нещо от рода на: „Защото трябваше да седя на столчето”. Това е нормално, защото това е първото последствие от неговото поведение. Тогава трябва да му обясните, че е трябвало да седне и да се успокои, но важното, което е добре да запомни е, че скубането не е хубаво, защото така нараняваме хората.

Въпреки, че трябва да се мине през този процес, не очаквайте твърде много. Малките деца се учат по трудния начин – като правят едно и също нещо отново и отново, въпреки че всеки път се забъркват в неприятности. Вашата работа е да бъдете постоянни и да не се разочаровате или отказвате, въпреки че трябва да повтаряте едно и също непрекъснато.

Когато детето вече е достатъчно голямо и започне да говори по-добре, може да му помогнете да намери алтернативи на скубането, за да постигне това, което иска. Например може да му кажете: „Следващият път, когато искаш нещо, вместо да скубеш брат си, може да му кажеш „Сега бих искал аз да си играя с камиончето”.

Не отвръщайте

Идеята да оскубете детето си, за да види, че боли, не е добра идея. Това показва точно модела, който се опитвате да разбиете. Вашето дете го прави, защото се опитва да промени нещо – да попречи на брат си да му взима играчката, например. Ако вие направите същото – всъщност го учите, че това е начинът да постига това, което иска. Идеята, че като изпита болка, детето ще спре да я причинява, е неправилна, най-малкото защото малките деца все още нямат развито усещане за съпричастност, за да направят тази връзка.

 

Вижте също:

   Позитивното родителство в действие

   Девет алтернативи на заплахите

kid-bad-behaviour   Как да се справим с лошото поведение

 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

15,497 преглеждания

Comments are closed.