Вредните храни, които даваме на децата си по навик, а не бива

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

harmful-foods

Когато стане дума за храненето на децата, обикновено родителите се разделят на два основни лагера. Едните защитават тезата, че онова, което сервираме на детето от най-ранна възраст трябва да е изключително внимателно подбрано, да е био, еко и т.н. Другата група не робува на това крайно схващане и често сред родителите, които я съставляват, може да се чуе фразата „Нищо няма да му стане, ако опита!“.

И в двата случая обаче храната, с която храним децата си оставя своите последици върху тяхното развитие и здраве. Ето защо е важно с какво ги храним, защото, колкото и да вярваме, че децата притежават съвършени механизми, с които да се справят с всяко предизвикателство, на което подлагаме организма им, те са лесно уязвими. Ефектите от неподходящите храни, които се изкушаваме да сервираме на децата си по една или друга причина могат да са светкавични и бързопреходни, но могат да оставят трайни последици за цял живот върху детското здраве.

Първа в списъка с вредни храни е бялата рафинирана захар. Учените я посочват като първопричина за развитието на диабет тип 2 при децата, както и за проблемите с концентрацията, липсата на внимание и хиперактивността при някои от тях.

Тревожен е и процентът на децата с наднормено телесно тегло.

Много от тези проблеми могат да бъдат избегнати или решени, ако се съобразяваме какво предлагаме на децата всеки ден, в това число във времето за междинните закуски и похапванията пред телевизора.

Следващият списък с храни, които повечето родители несъзнателно дават на децата, са сред едни от най-често употребяваните в ежедневието.

1. Готови плодови сокове

През годините в обществото е насадено схващането, че соковете от кутия имат висока хранителна стойност, съдържат витамини и са полезни за децата. Свежите опаковки обаче, както и надписите, че съдържат 100% натурални съставки подвеждат потребителите и създават погрешното убеждение, че щом пише това на опаковката, а особено, ако са предназначени за деца, те задължително са полезни. Фактите обаче недвусмислено говорят, че повечето от тези „плодови сокове“ съдържат допълнително количество захар, подсладители, овкусители, консерванти и дори оцветители.
Дори, соковете, които се рекламират като „прясно изцедени“, преди да стигнат до крайния потребител претърпяват обработка, която променя до голяма степен автентичния вкус и натурални качества. На първо място трябва да се отбележи, че и тези сокове най-често са с добавена захар, което обезсмисля съдържанието на витамини и минерали в тях.

Вместо плодов сок, дори такъв, който е приготвен в домашни условия, по-добре децата да похапват пресен плод. Така те ще приемат и полезните фибри, които се съдържат в плода, които при изцеждане се губят.

2. Подсладени и плодови кисели млека

Киселото мляко е мощен пробиотик и като такъв е незаменима храна както за деца, така и за възрастни. Особено полезно е за възстановяването на нормалната чревна флора. Киселото мляко съдържа калций, калий, витамин В6 и магнезий.
Също като готовите сокове обаче много кисели млека, предлагани на пазара са с добавена захар, за да са по-вкусни на децата.
Вместо готовите детски кисели млека, можете да предлагате на децата  обикновено или домашно подквасено кисело мляко, към което сте прибавили пресни плодове, а за по-големите деца и сурови ядки. Ако детето е на три или повече години и понася добре мед, можете да добавяте по малко от него, тъй като той е естествен и здравословен продукт.

3. Зърнени закуски

Зърнените закуски са удобни и лесни да приготвяне и често са предпочитани от цялото семейство. Изсипвате от кутията, заливате с малко мляко и сте готови! На колко от кутиите на тези закуски сте забелязали да пише, че са отлична храна за децата? На повечето, нали?
Те, за съжаление, са натъпкани със захар и всякакви други подобрите, овкусители, оцветители и консерванти. Вярно, повечето са и обогатени с витамини, но на общия фон, те са пренебрежимо несъществени.
Вместо готовите зърнени закуски, направете овесена каша с пресни плодове или препечена филийка с варено яйце. Вярно, ще отидат няколко минути повече в подготовка на закуската, но ползите за здравето на цялото семейство ще са в пъти повече.

4. Замразени пилешки хапки

Това са едни от най-популярните и любими сред децата лакомства, предпочитани за почти всеки детски купон. Те се предлагат във всеки ресторант за бързо хранене и по щандовете в големите хипермаркети, полуприготвени, така че бързо да ги доправите у дома. На етикетите на повечето от тях може да пише, че са приготвени от истинско пилешко месо, но истината е, че пилешките хапки са плод на дълга и безпощадна предварителна подготовка, за да придобият търговския си вид. Освен това, повечето се приготвят във фритюрници с кипяща на ужасяващо високи температури мазнина. Това ги прави невъзможни за детското хранене, а не само за него.

Ако децата ви харесват пилешките хапки, а те вероятно ги харесват и то много, отделете време и ги пригответе у дома, като ги панирате в яйце и галета, а след това ги изпечете на фурна. Ще се удивите, че децата ще ги харесат точно толкова, колкото и готовите, че дори и повече.

5. Пакетирани макаронени изделия

Много деца и възрастни обичат полуготовите консервирани макаронени изделия с различни вкусове. Те са наистина вкусни, лесно се приготвят и са евтини. Но на практика са натъпкани с почти цялата Менделеева таблица, в компанията на всякакви изкуствени аромати в праховете, използвани за приготвянето на сосовете. Съдържащите се в тях т.нар. флатати влияе върху обмяната на веществата и на отделяните от организма хормони.

Една порция от тези пакетирани макаронени изделия съдържа 350 калории, 10 гр. холестерол, 570 мг натрий, 47 гр. въглехидрати и 6 гр. захар и само 10% от дневните стойности на желязо и калций.

Първите седем

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

7,885 преглеждания

Comments are closed.