Образователните ни институции препоръчват Монтесори педагогиката

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

montessori1

“Помагайте на децата си да станат господарите на 21 век!” Това призова Барбара Айзъкс, директор на Международния Монтесори обучителен център във Великобритания, по време на конференцията “Европейски практики в подкрепа на ранното детско развитие: Монтесори педагогика”, организирана от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет “Св. Климент Охридски”.

На събитието присъстваха повече от сто представители на българските учебни заведения и институции, които препоръчаха Монтесори педагогиката за иновативните детски градини и училища в България, съобщиха от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет. От тази година във факултета е включена следдипломната квалификация “Монтесори философия в съвременното общество”, предстои въвеждане на магистърска програма за Монтесори.

Регионалното управление по образованието в София ще подкрепи въвеждането на Монтесори педагогиката като иновативна форма на образование в детските градини и училищата, заяви по-рано тази седмица началникът му Ваня Кастрева, а на форума председателят на парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова призова към “мащабна реформа в българската образователна система, част от която е и педагогиката на ранното детство”.

С помощта на педагогическия факултет на СУ и Монтесори експертния съвет към него ще започне проект с една от столичните общини за пилотен Монтесори клас и група в общинско училище и детска градина, беше обявено на форума. Практическата работа по време на следдипломната квалификация ще позволи на студентите и преподавателите да обединят усилия, за да адаптират Монтесори практиките към българските образователни стандарти.

Монтесори е метод за възпитание още от най-ранна детска възраст, основан на практическите наблюдения и на научните открития на италианския лекар и възпитател д-р Мария Монтесори. Главното в нейната философия е “детето – по природа умно и талантливо, чиято уникалност е особено важно да се зачита”.

В специална среда то усъвършенства своето физическо състояние, формира моторни и сензорни навици, съответстващи на възрастта му, придобива навици на базата на собствения опит и самостоятелно изучава света. Педагогът само го наблюдава и създава среда, в която то да може да се развива и разкрие своя потенциал.

Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено “аз”, самостоятелно решава в кой етап от живота си кой “прозорец” за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Девизът на педагогиката на Монтесори е: “Помогни ми да се справя сам!”.

В България методът на Монтесори педагогиката се прилага единствено в частните детски градини, а наскоро зам.-кметът на Пловдив с ресор образование Стефан Стоянов обяви, че от 2017 година в детските градини на общината се въвежда този подход.

Общият брой Монтесори детски градини и училища по света са 22 000. В момента в България има над 30 Монтесори учебни заведения, в които се обучават около 1000 деца.

източник: www.dnevnik.bg

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

8,212 преглеждания

Comments are closed.