Мисия „Възпитание” – възможна

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Dr. Clifford K. Madsen

Накратко за д-р Клифорд Мадсен 

Авторът на книгата “Преподаване/Дисциплина: Положителен подход за възпитателно развитие” д-р Клифорд Мадсен е над 70 годишен, има десет братя и сестри, а самият той има три деца. Единият от братята му – Чарлз Мадсен, е съ-автор на книгата. От 1961 д-р Мадсен преподава тромпет, валдхорна, музикална терапия и музикална педагогика в Държавния Университет във Флорида в Талахаси, САЩ. В педагогическата си практика е развил много методи и е провел стотици изследвания и проучвания на базата, на които има над 250 публикации, включително и настоящата книга. Характерно за неговите методи е практическата им основа – за разлика от повечето възпитателни движения, базирани на спекулации и непроверени в практиката или от статистически резултати, д-р Мадсен обосновава своите методи посредством лично развити за целта, проведени и проверени опити. През различни периоди от живота си е работил като акустик, психолог по семейна терапия и възпитател на малолетни престъпници, обявени за “неизправни” от юридическата система. Следвайки неговите възпитателни методи, всички тези младежи (“без изключение” – по думите на д-р Мадсен) са намерили “правия път”.

 

„Модификация на поведението”

Д-р Мадсен е най-известен с приложената от него “модификация на поведението”.
На кратко: тя предполага, че всяко поведение може да бъде променено, ако се наблюдава и изследва, защото то следва установени правила. Ето защо той е развил методи за дефиниране, наблюдаване и измерване на поведението, както и за ефикасна намеса. Според него методите за модифициране на поведението никога не се провалят и, ако не водят до желания резултат, то те са приложени неефективно и непоследователно. Всяко поведение може да бъде запазено, променено или оформено чрез реакциите, които то предизвиква у възпитателя. И въпреки някои ограничения като темепераментни и емоционални влияния, свързани с депресия или СДВХ, всички деца функционират по-ефективно чрез “правилните реакции” на възпитателя като например окуражаването – реакция, която подсилва дадено поведение и наказанието – реакция която отслабва дадено поведение.
Среща с д-р Мадсен

С д-р Мадсен се запознах, когато бях бременна в седмия месец – тогава взех участие в негов едноседмичен семинар в Чикаго. По онова време преподавах пиано в университета ДеПол, а централната тема в живота на д-р Мадсен е сферата на образованието и по-конкретно музикалното образование. Поразиха ме неговата виталност, ненатраплива ерудиция и фактът, че още в края на първия ден той знаеше имената ни. В семинара нямаше една скучна или сухо-академична минута – той успяваше да задържи интереса ни през цялото време. Плавно преминавайки от възпитателно-дисциплинарните теми към истории от личния си живот, той винаги беше на щрек относно “настроението” на групата- кога имаме нужда от малка пауза, кога сме най-съсредоточени и т.н. Нещо, което ме впечатли дотолкова, че никога няма да го забравя, беше имейлът, който ние всички получихме, след като се регистрирахме за участие в семинара – в него, изключително мило и с уважение към нас, се казваше, че вратите ще се затварят всеки ден точно в 10 часа за сутрешната сесия и в 13 часа за следобедната, а всеки закъснял (с една минута или повече),  ще трябва да чака до следващата сесия. Това не беше проформа. От неговата книга и от общуването ми с негов бивш студент и мой колега знаех, че д-р Мадсен изпълнява всичко, което казва. Всички участници бяха навреме за всяка от десетте сесии.

 

Връзката между ролите на родител и учител

Възпитанието и дисциплината са ме интересували отдавна – не случайно бях вдъхновена да стана преподавател и по-късно life couch (с други думи – човек, който помага на другите да откриват целите си и да ги постигат) – винаги ме е водело желанието да подпомагам хората в търсене на по-доброто, на оптималното, на онова, което ги вдъхновява и на онова, което ще ги подтикне да създадат живота си такъв какъвто наистина го искат. Разбира се ролите на родителя и учителя са донякъде различни. Аз се интересувам от местата, където те се покриват и най-вече: какво мога да науча и взема от отношенията преподавател-ученик и да го приложа във възпитанието на децата ми?

Темите са безспорно интересни за дискусия, тъй като няма един “верен” възпитателен метод за всички. И все пак – колкото повече информация и различни извори на информация, толкова по-богато и разностранно би могло да стане възпитанието на децата ни. Двата откъса, които съм превела от книгата на д-р Мадсен с неговото щедро разрешение са нещо като увод към негови техники за възпитание и справяне с реални житейски ситуации – в училище и вкъщи. Книгата е най-вече за педагози и студенти по педагогика, но съм я предлагала, с успех, и на “цивилни” читатели. 


За любовта и дисциплината – част 1

Превод от книгата на д-р Мадсен “Преподаване/Дисциплина: Положителен подход за

възпитателно развитие”


Teaching-Discipline-Positive-Educational-Development

Повече за д-р Мадсен можете да прочетете на неговата страница www.cliffordmadsen.com. 

Аглика Ангелова дарява хонорара си за инициативата „Училища за родители „Да пораснем заедно”. Направете го и Вие!  

И ние като УНИЦЕФ вярваме, че всяко дете заслужава добър старт в живота си, грижовни родители и щастливо детство.  Затова в момента набираме средства за създаването на „Училища за родители „Да пораснем заедно” в цялата страна. Тези училища ще осигурят на родителите на малки деца качествена информация, подкрепа  и пространство, в което да споделят опит, знания, проблеми в присъствието на подготвени специалисти.

Помогни да има повече щастливи деца!

Направи дарение онлайн или научи повече на www.unicef.bg

Unicef  

 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Posted in: Полезно

1,310 преглеждания

Comments are closed.