Как да развием уменията на детето чрез игра

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

kids-education

Децата учат за света като играят! През първата година детето има нужда от игри с близък физически контакт с мама, татко и останалите членове на семейството. Предлагайте му игри, които минават през тялото, които развиват сетивността. Желанието за учене чрез преживяване е сякаш програмирано в бебето, родителите само трябва да осигуряват пространство и възможности то да експериментира!

Бебето на 2 месеца

Гушкайте, пейте и говорете на бебето като използвате ясен език, а не бебешки. Показвайте въодушевлението си, когато то издава звуци, имитирайте го! Това ще насочва вниманието му към речта като източник на информация.

Подходящи са игрите с бърз ефект, като „Буба лази” и „Ку-ку”. Бебетата бързо се научават да очакват появата ви и реагират като се движат интензивно и вокализират.

Поставяйте бебето по корем, а около него играчки, към които да завърта главата си и в двете посоки. Окуражавайте го да повдига главата си, като задържате играчка на нивото на очите му.

Бебето на 4 месеца

Усмихвайте се на своето бебе и правете така, че и то да се усмихва. Продължавайте да имитирате звуците му и да показвате удоволствие от тях, това ще го стимулира да ви „говори” повече. Четете и пейте, показвайте му пъстри картинки!

Създайте възможност за бебето да се протяга и да достига до различни играчки, да ги подритва с крака. Поставяйте играчки в ръцете му и го подкрепяйте да ги държи, размахва и слага в уста, на тази възраст така то учи за предметите, обследва ги, като ги опитва. Разказвайте му измислени истории с тях, говорете му от тяхно име с променен глас и интонация.

Подготвяйте бебето за пълзене, като го оставяте по корем, поставите интересна играчка пред него, а с ръка оказвате лек натиск върху ходилата му. Бебето инстинктивно ще се оттласне напред.

Бебето на 6 месеца

Играйте паралелно с бебето: ако то се усмихва, усмихвайте се и вие, ако то издава звуци, издавайте и вие, ако то чука по пода, правете го и вие. Обяснявайте му какви са предметите, които привличат вниманието му.

Казвайте броилки и стихчета! Подкрепяйте думите с движения, играйте броилката първо пред него, после с неговите ръце, крака или други части на тялото.

От 6 месец, бебето разбира вече зависимости като причина-следствие, организирайте му „изследователски” разходки из къщи: позволете му да натиска копчета, да завърта дръжки, да отваря капачета и врати, показвайте и му говорете за резултата, който предизвикват тези действия.

Време е за игри с кубчета! Оборудвайте се с дървени кубчета, с които да строите кула!

Това е възрастта, в която бебето започва да се разпознава в огледалото. Играйте пред огледало, показвайте си частите на тялото, правете различни забавани физиономии.

Бебето на 9 месеца

Окуражавайте пълзенето като поставяте играчки на разстояние от него и го стимулирате да ги вземе! Оставяйте го да играе на пода – там ще има повече място за движение и планиране; има различни мебели, по които да се учи да се изправя.

Возете бебето върху одеяло. Качвате го в „колата” и готовииии – СТАРТ! Бръмчете, завийте рязко, после СТОП – бебето ще се забавлява истински, а и ще въведете важни думи – старт за начало и стоп за край!

Показвайте и имитирайте как правят животните и за какво се използват предметите. Използвайте много вoкализации и лицева експресия както в игрите, така и когато четете, играете броилки и пеете.

Направете „кутия за съкровища” в която да поставите различни предмети от бита. Изучавйте ги заедно, разказвайте на бебето какво взима, колко е интересно и др.

Играйте на „Направи като мен” – игра с имитация, в която вие правите като бебето и го окуражавате то да ви имитира също – да си пипне носа, да си вдигне ръката и др.

Бебето на 12 месеца

Рисувайте с бебешки бои и пластилин, като си направите вкъщи можете да варирате с аромати, цветове и плътност спрямо предпочитанията ви.

Позволявайте на бебето да играе с различни текстури, материи, плътности – това че ще се изцапа не е страшно!–използвайте различни храни (макарони, варива), цели орехи, кестени, кърпи, желе, вода (може и оцветена), брашно и др.

Нека детето събира предмети от пода като се навежда, например кубчета в кошница. Пускайте топчета в кутия с отвор като се опитвате да се редувате. Може да играете и с по- дребни предмети–колкото стафида–детето на 12м вече може да ги държи с пръсти и да контролира добре захвата си.

Играйте на „къде е …?”- като скриете позната играчка или предмет и помагате на детето да я търси. После нека то да я скрие, а вие я търсете. Използвайте различни предмети по различен начин от обичайния – да си сложите кутия за шапка, наметало от кърпа, палатка от одеало и др.

„Покажи ми…(патето)” – с книжките, които сте чели досега – стимулирайте бебето да посочва с пръст. Играйте игри със смяна на интонацията, например голямото куче лае по един начин, а малкото по друг.

Свирете с различни музикални и „немузикални” инструменти, така познатите песнички ще станат още по – любими.

Включете и други членове от семейството в игрите, така ще бъде още по- забавно!

***
Милена Наумова и Петя Йорданова са създателите на център за детско развитие “Ние, децата”. Работят с деца с различни комуникативни нарушения и техните семейства,  с особени интереси в областта на ранното детско развитие, връзката между активното общуване с детето в тази възраст и развитието на ключови комуникативни и социални компетенции, а също така и влиянието на безобидни на пръв поглед “домашни” навици върху тях.

Двете дами са лектори на най-голямото събитие за настоящи и бъдещи семейства – “Академия за родители”, и подкрепят каузата на форума да предостави на всички бъдещи и настоящи родители обективна информация и реални знания за здравето, образованието и възпитанието на децата, както и увереност, че могат да се справят с едно от най-големите предизвикателства в живота.

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

3,212 преглеждания

Comments are closed.